Symboliczne inauguracja nowego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Uroczystość otwarcia w symboliczny sposób współczesnego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Najważniejszą metodą przewozu towarów pomiędzy Chinami a krajami europejskimi są wielkie jednostki kontenerowe, mogące jednorazowo zmieścić na pokładzie blisko dwadzieścia tysięcy tradycyjnych kontenerów. Morski transport ma sporo zalet, jest bardzo tani i bezpieczny, a rozwinięta infrastruktura portowa daje naprawdę duże możliwości na obsługę towarów. Lecz jego głównym minusem jest czas podróży, ponieważ przeciętnie na przepłynięcie drogi między danymi miastami potrzebne będzie kilka tygodni. Dlatego też spedytorzy szukają rozmaitych metod na przyspieszenie przewozu ładunków, na przykład wykorzystując do tego kolej. Jak pokazuje doświadczenie, transport specjalnie przygotowanymi pociągami ma liczne zalety, jakie przyczyniają się do tego, że zainteresowanie nim będzie rosło. Przede wszystkim ważny jest czas, w niejednym przypadku odbiorcy nie będą mogli tak długo czekać na zamówione towary, więc wybierali znacznie droższe przesyłki samolotowe. Teraz podróż składu kolejowego między Chinami a Europą może potrwać maksymalnie kilkanaście dni, a przy tym będzie o tańsza o jedną trzecią niż samolot.

Pierwsze kolejowe konsolidacje między Chinami a Polską uruchomione zostały już w roku 2013, pociągi dostarczały ładunek do Łodzi, a później musiały wracać bez ładunku. W czerwcu w tym roku został zrobiony kolejny ważny krok w wymianie handlowej między Europą a Chinami, to znaczy symbolicznej formie został uruchomiony nowy Jedwabny Szlak. Symbolem tym był towarowy pociąg jadący z chińskiego miasta Chengdu do stolicy, przewożący w 22 wagonach elektronikę użytkową i samochodowe części. Uroczyste rozpoczęcie w symboliczny sposób nowego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.
Pociąg wyruszył ze stacji początkowej 8 czerwca zeszłego roku i po przejechaniu jedenastu tysięcy kilometrów i prawie dwóch tygodniach podróży pojawił się w Warszawie. Wszystko będzie wskazywać na to, że trasa ta będzie chętnie wybierana przez odbiorców, ze względu na mniejszy czas oczekiwania i stosunkowo niskie koszty. Poza tym firmy z naszego kraju dokładają starań, aby kontenery nie wracały puste jak dotychczas, ale wypełnione artykułami spożywczymi z Polski, na przykład owocami, sokami czy też wyrobami cukierniczymi. Dzięki temu ogólne koszty transportu mogą się sporo obniżyć, a to da z kolei jeszcze lepszą konkurencyjność składom kolejowym.