Niezbyt ciekawa przyszłość przewozu kontenerowego w najbliższych miesiącach

Niezbyt ciekawa przyszłość transportu kontenerowego w najbliższych miesiącach

Obecny rok wedle ekspertów pracujących w wywiadowni Drewry nie zapowiada się dobrze dla transportowej branży. Jej zdaniem stawki za przewóz nadal będą maleć, a niestety możliwości ograniczenia wydatków przez armatorów doszły już do stanu, w jakim niewiele da się zrobić. Nawet pojawienie się w użyciu jednostek o możliwościach ładunkowych 18 tyś jednostek kontenerowych sytuacji nie poprawi, gdyż nie są one aż tak korzystne, jak zakładano pierwotnie. Trochę bardziej optymistyczną wizję prezentuje inna agencja, to znaczy Maritime Strategies International. Jej eksperci przewidują znacznie większy wzrost transportu towarów na szlakach z Azji do Europy, co przy jednoczesnym złomowaniu starszych jednostek powinno pozwolić armatorom na to, żeby część strat odrobić. Jednak nawet pomimo tak optymistycznej prognozy nikt raczej nie twierdzi, że ten rynek w najbliższym czasie czeka świetlana przyszłość. W zasadzie , że liczne prognozy wskazują jedynie na niewielkie wzrosty przeładunku w portach, a nawet jeżeli tak będzie, to cała branża na pewno nie wyjdzie z kryzysu. Niezbyt ciekawa przyszłość kontenerowego frachtu na najbliższe miesiąceJedną z strategii wykorzystywanych przez armatorów na redukcję kosztów operacyjnych stał się slow steaming. Polega on na ograniczeniu prędkości płynącego kontenerowca, przez co potrzebuje on nieco mniej paliwa. Użycie takiego rozwiązania pozwala na oszczędzenie paru procent paliwa, jednak przy pewnym wydłużeniu czasu transportu. Jednak ostatnio się okazało, że był to pomysł jedynie na krótką chwilę, bo armatorzy zastanawiają się coraz częściej nad możliwością jego wykorzystania. Szczególnie że obniżka cen paliw postawiła skuteczność ograniczenia prędkości statków pod dużym znakiem zapytania. Jak można wywnioskować po badaniach Alphaliner, na szlakach z Chin do USA prędkości średnie zwiększają się coraz bardziej, dochodząc nawet niekiedy do 20 węzłów na szlaku do zachodniego wybrzeża. Lecz na dalszy zrost prędkości nie bardzo można liczyć w najbliższych tygodniach. tygodni z 18 do 30 tysięcy dolarów dziennie powiększyła się cena za bunkier, co przy kryzysie, który panuje obecnie na kontenerowym rynku dla wielu przewoźników będzie trudne do przeskoczenia.