Aktywny rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych europejskich portów

Szybki rozwój gdańskiego portu dużym zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Szybki rozwój portu Gdańskiego znaczącym zagrożeniem dla innych europejskich portówOd pewnego czasu port DCT w Gdańsku noruje coraz to nowe rekordy w przeładunkach, a zmiany te zaskakują wszystkich. Gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych zaczęły się przy nim prace, to nikt nawet nie marzył że tak się to wszystko rozwinie. W końcówce lat dziewięćdziesiątych zainicjowana została idea otworzenia na terenie Gdańska prawdziwego terminala kontenerowego, ponieważ już wtedy dostrzegano duży potencjał w transporcie morskim. Do wykonania tak ambitnego zadania wybrana została spółka DCT Gdańsk, która miała się zająć zarówno samym projektem jak i kompleksową budową. W 2007 roku w czerwcu została obsłużona pierwsza jednostka, i od tego czasu rozpoczął się bardzo dynamiczny rozwój tego portu. Kluczowym etapem w jego rozwoju stała się możliwość bezpośredniej obsługi statków które przypływają z Azji. Dzięki temu port w Gdańsku w 2010 roku osiągnął 180 procent wzrostu, dzięki temu się stając jednym z najszybciej rosnących się portów na z całego świata. Taki wzrost wcale się nie skończył, i kolejne lata również zakończyły się dużym sukcesem.

Następny z milowych kroków miał miejsce rok później, gdy port zaczął obsługiwać największe wtedy jednostki mające ładowność ponad 15 tysięcy jednostek. Tym sposobem wstąpił on do ekskluzywnego grona głębokowodnych portów w Europie, co otwierało całkowicie nowe możliwości, szczególnie mając na uwadze jego doskonałą lokalizację. Port Gdański położony jest w takim miejscu, że obsługiwać może całą Wschodnią i Środkową Europę, i w stu procentach wykorzystuje tę możliwość, przejmując coraz więcej ładunków które są transportowane przez Bałtyk. Ostanie dwa lata to fala kolejnych wzrostów, co już w chwili obecnej pozwala na konkurowanie z największymi portami tego regionu, to znaczy Hamburgiem i Rotterdamem. Jak przekonuje w wywiadach wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, władze portu planują, żeby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję, i żeby to zrealizować są w planach następne istotne projekty. Między innymi rozpoczęła się budowa drugiego terminala kontenerowego, którzy znacznie ma zwiększyć przeładunkowe możliwości i pozwoli na obsługiwanie jeszcze większej liczby statków.