Największy kontenerowiec w historii portu Gdynia

Największy kontenerowiec w historii portu Gdynia

05 czerwca 2015 roku rankiem do nabrzeża Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego przybił MSC Charleston – najogromniejszy kontenerowiec w przeszłości gdyńskiego portu. Mierzący więcej niż 320 metrów statek jest zarazem najdłuższym statkiem jaki do do chwili obecnej obsługiwano w Gdyni.

MSC Charleston ukończony został w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries ma pojemność niespełna 8100 TEU (jednostka ekwiwalentna pojemności kontenera o długości 20 stóp) – dla porównania, ówczesny rekordzista, podobnie rozładowywany w BCT, MSC Krystal miał pojemność 5 762 TEU. Zarazem, statek o rozciągłości 324m i szerokości 42 jest najdłuższym i jednym z największych, jakie do tej pory odwiedziły Gdynię.

MSC Charleston przypłynął do Gdyni z Kłajpedy na Litwie i zostanie w porcie przez mniej więcej dobę. W tym okresie przeładowanych zostanie ok. 1,5 tys. kontenerów a statek uda się w dalszy rejs do Antwerpii w Belgii.

Wizyta tak wielkiego kontenerowca to następny dowód na to, że pomimo wahań rynkowych w dalszym ciągu istnieje zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni kontenerowców pełnomorskich – mówił Krzysztof Szymborski, prezes BCT Gdynia. Największy kontenerowiec w historii portu Gdynia.

Planowane na kolejne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowa obrotnicy portowej oraz zwiększenie głębokości kanału portowego do 15,5 m pozwoli to na obsługę statków o kubaturze do 12-13 tys. TEU – czyli takich, jakie wyznaczają trzon dzisiejszej flotylli kontenerowców pełnomorskich.

BCT Gdynia z siedzibą w Porcie Gdynia, rozpoczął obsługę kontenerów w 1979 roku. Jest nie jednym z najogromniejszych terminali w rejonie Bałtyku i drugim, co do rozmiarów terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 roku. Najlepszy wynik w przeładunkach zanotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a możliwa zdolność przeładunkowa wynosi 1,2 mln TEU. Firma zatrudnia teraz 300 pracowników i kontroluje 23% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Przedsiębiorstwo jest w wyśmienitej formie finansowej, jest też znaczącym i cenionym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT wyznacza korporacyjny, portowy „benchmark” w zarządzaniu terminalem oraz w kanonie świadczonych usług. Bałtycki Terminal Kontenerowy obsługuje zdecydowaną większą część towarów skonteneryzowanych w relacjach morskich w Polsce.

źródło BCT